El repte de l’alumnat d’Història de l’Art, 2n Batxillerat.

L’art a casa. Com la setmana passada, l’alumnat de 2n Batxillerat s’ha proposat dos reptes, apropar-nos a l’Artista Frida Khalo , l’obra Afusellaments del 3 de maig de Francisco de Goya i La pobre Lisa de Orest Kiprensky.

Els afusellaments del 3 de maig,1814

Els afusellaments del 3 de maig s’emmarquen en l’alçament del poble de Madrid, el 2 de maig de 1808, contra les tropes franceses capitanejades pel violent general Murat, cunyat de Napoleó i governador de la ciutat.

Goya va pintar el quadre sis anys després, el 1814. Al pintor li agradava documentar-se exhaustivament abans de començar a pintar: segurament va parlar amb alguns d’aquells que van escapar-se dels afusellaments, uns fets que, de tan violents, van quedar gravats a foc en la memòria del poble.

L’escena queda il·luminada per la presència d’un gran fanal, creant un triangle amb el vèrtex principal apuntant cap als soldats, a la vegada que aquests punten amb les armes.

El personatge central, amb la camisa blanca – el color de la innocència –, alça les mans no sabem si per demanar la justícia que se li ha negat o per rebre les bales heroicament.

La pobre Lisa, 1827

Kiprensky no va copiar aquest retrat d’una persona real. La imatge va ser creada en la trama de la novel·la “Poor Lisa” de Karamzin, que el públic va rebre amb entusiasme. L’artista va prendre com a base la tràgica història d’una jove de clase humil seduïda per un noble.

La combinació de rosa i blanc a la roba de l’heroïna aquí significa la puresa i la frescor de la joventut, el clavell a la mà, tendre amor sincer.

És possible que durant la creació de “Pobre Liza”, Orest Kiprensky pogués tenir en compte la història que li va succeir a la seva pròpia mare, que va donar a llum a un nen dels seu cap.

Frida khalo

Frida Kahlo (1907-1954) una artista complexa, interessant, emocionant, amb una marcada personalitat. La seva obra reflecteix la seva vida, les seves dolències, el seu tempestuós matrimoni amb Diego Rivera, els seus ideals comunistes i la seva concepció de la dona.

La seva vida ens descobreix un món de sentiments i un exemple de perseverança i lluita. Està considerada una autèntica icona feminista i la màxima representant de l’art mexicà del segle XX.

La pintora mexicana va recórrer en la seva curta vida un camí ple de passions i també desil·lusions, el que la va portar a ser una dona controvertida al seu temps i, per a molts, un exemple de fortalesa.

De jove  va patir un accident d’autobús que li va ocasionar múltiples fractures i xacres que arrossegaria la resta de la seva vida. Durant el temps que va estar  postrada al llit per recuperar-se va començar a pintar. Al sostre li van instal·lar un mirall, a petició de Frida, allà va pintar el seu primer autoretrat.

Les dues constants en la vida de Frida Kahlo van ser l’amor i els problemes de salut, ambdues coses van marcar de manera decisiva el caràcter de la seva obra.

Amb una pintura molt personal que es preveu difícil d’enquadrar en un estil concret, si bé es podria moure, segons alguns experts, entre el surrealisme i el realisme, encara que també s’aprecien elements expressionistes.

Les obres de Kahlo també comptaven amb elements populars de l’art mexicà. L’ampli coneixement antropològic i arqueològic que tenia del seu país, Mèxic, la inspirava en tots els sentits. Frida apreciava la seva cultura i això es mostra en cadascuna de les fotografies que li van prendre a Frida, en les que sempre vesteix amb el vestit típic de Tehuana i flors als cabells.