Apropem l’art a casa. El repte de l’alumnat d’Història de l’Art.2n Batxillerat.

L’Art a casa. Una setmana més els/les artistes de batxillerat han realitzat el seu repte. Aquí teniu dos exemples una artista i dues obres.

La Gioconda o Mona Lisa.1503-1506

La Mona Lisa és una pintura a l’oli de l’artista, inventor i escriptor italià Leonardo da Vinci. Probablement completada l’any 1506, la peça mostra el retrat d’una dona asseguda davant d’un paisatge imaginari.

El realisme extrem de Leonardo da Vinci a l’usar mètodes matemàtics per mesurar les proporcions humanes, la tècnica única de l’sfumato i les formes de retratar, serà considerada la base de tots els retrats occidentals.

La suma dels misteris de la pintura. Des de la identitat de la model fins el per què Leonardo mai va lliurar l’encàrrec, fa que tot plegat esdevingui una pintura enigmàtica.

Qui és la Mona Lisa? Hi ha diverses discussions sobre la identitat de la model. La teoria més acceptada és la de l’historiador Vasari de segle XVI, qui diu que la dona representada es tractaria de Lisa Gherardini, esposa d’un mercader de sedes anomenat Francesco de l Giocondo. De fet, el nom alternatiu La Gioconda, que significa alegre, fa referència al seu somriure i el nom del seu espòs.

Una altra tesi planteja que la dona retratada seria una certa dama florentina, segons paraules de Leonardo, i que la peça hauria estat encarregada per Julià de Medicis. En aquest cas, podria tractar-se d’una dama de renom social. No obstant això, en aquest cas, no es comprendria el dubte sobre la seva identitat, ja que estaria plenament identificada.

La cosa es complica si tenim en compte que els documents contemporanis que descriuen el quadre van poder referir-se a versions diferents de la Gioconda. És justament l’existència de tals versions un dels factors que confereix a la peça un context misteriós

Helena Almeida.        Lisboa, Portugal, 1934 – Sintra, Portugal, 2018

Helena Almeida (Lisboa, 1934), va estudiar pintura a l’Escola de Belles Arts de Lisboa, on actualment viu i treballa. La seva obra es va donar a conèixer tardanament, a finals dels setanta, a causa de la conjuntura política i cultural del país, durant la dictadura de Salazar, i a la indiferència cap a l’art contemporani d’un país abstret en el seu passat colonial. Es tracta d’una artista conceptual que combina la fotografia, la pintura, el dibuix i la ‘performance’ en una pràctica artística que gira entorn de l’autorepresentació. Almeida explora el seu propi cos i aborda la fragmentació mitjançant l’anàlisi de les seves diferents parts: ulls, braços, boca …

En aquestes obres, l’artista dota de protagonisme al seu cos, que progressivament anirà transformant i refigurant des de la mera presència com a element narratiu fins a una major puresa formal.

“Le désespéré”. 1845

L’home desesperat és un quadre a l’oli de Gustave Courbet, pintat el 1841-43. Courbet (1819-1877) va ser un pintor l’obra del qual forma part de el moviment denominat Realisme, que va aparèixer principalment a França  i a la Gran Bretanya a mitjan el segle XIX, desenvolupant-se durant la segona meitat de segle, en  un període marcat per l’oposició entre el Romanticisme i el Classicisme. El Realisme va obrir una nova via, evocant la realitat sense idealització i abordant temàtiques polítiques i socials.

El desesperat és un dels quadres més coneguts del pintor, realitzat en la seva etapa de joventut quan tenia al voltant de 25 anys. La forma en la qual l’autor es representa no està exempta de misteri, motiu pel qual aquest autoretrat es distingeix de la resta dels pintats per Courbet on la narració és més explícita. Per aquesta raó, aquest quadre ha estat objecte de múltiples interpretacions, una manifestació romàntica amb tints d’extrem abatiment i malenconia o el deliri o, més àmpliament, la bogeria.

La forma en la qual el jove Courbet es va representar és nova i audaç, ja que no era habitual fer-ho de manera horitzontal ocupant tot l’espai de la tela. La figura ocupa un primer pla, en el qual apareixen els braços desplegats i les seves mans, que es mesen els cabells. La posició és teatral, en la qual destaquen els ulls desorbitats i la boca entreoberta. La manca de detalls superflus, el tractament de la color i l’absència gairebé de distància amb l’espectador, redueixen l’espai físic a qui el contempla, i contribueix i convida a participar de la intensitat de al moment. La mirada queda captiva en els seus ulls, que semblen no posar-se en l’espectador, i que, per contra, aparenten sobrepassar com si fos invisible